PHÒNG GIÁO DỤC VÀ ĐÀO TẠO BÌNH GIANG
TRƯỜNG THCS VŨ HỮU
Video hướng dẫn Đăng nhập

XẾP HẠNG NĂNG LỰC CỦA HỌC SINH THCS VIỆT NAM

VỚI 65 NƯỚC TRÊN THẾ GIỚI NĂM 2013.

         Chương trình đánh giá học sinh quốc tế (PISA) thuộc Tổ chức hợp tác và phát triển kinh tế thế giới (OECD) công bố bảng xếp hạng mới nhất ngày 3/12. PISA đánh giá năng lực của học sinh ở tuổi 15 về toán, đọc hiểu và khoa học tại 65 nước. Theo OECD, khoảng 510.000 em từ 15 tuổi 3 tháng đến 16 tuổi 2 tháng đã tham gia đánh giá. Việt Nam xếp thứ 17, trong khi Anh xếp thứ 26. Điểm của học sinh Việt Nam ở cả ba môn đều cao hơn học sinh Anh. Các nước châu Á thống trị bảng xếp hạng này.

         Học sinh thành phố Thượng Hải, Trung Quốc tiếp tục đứng nhất trong báo cáo công bố ba năm một lần. Điều này đồng nghĩa việc học sinh ở Thượng Hải học vượt ba năm so với bạn đồng trang lứa ở nhiều nước như Anh và Pháp. Singapore, Hong Kong, Đài Loan và Hàn Quốc lần lượt đứng trong tốp 5. Các khu vực còn lại trong tốp 10 là Macao (Trung Quốc), Nhật Bản, Liechtenstein, Thụy Sĩ và Hà Lan. Thượng Hải, Macao và Hong Kong được xếp riêng rẽ vì không có đủ thông tin mang tính toàn quốc về Trung Quốc. Học sinh ở Anh có điểm bằng điểm trung bình của 34 nước trong khối OECD, trong khi học sinh Pháp chỉ nhỉnh hơn chút ít. Mỹ còn kém hơn nữa, nằm giữa Slovakia và Lithuania. Peru bị xếp chót trong bảng xếp hạng – học sinh nước này kém các em ở Thượng Hải đến 6 năm.

Chỉ số của học sinh Việt Nam (màu xanh) cao hơn học sinh Anh (màu đỏ).

________________________________

Asian countries top OECD’s latest PISA survey on state of global education

Website: http://www.oecd.org/

03/12/2013 - Asian countries outperform the rest of the world in the OECD’s latest PISA survey, which evaluates the knowledge and skills of the world’s 15-year-olds.

The OECD’s PISA 2012 tested more than 510,000 students in 65 countries and economies on maths, reading and science. The main focus was on maths. Math proficiency is a strong predictor of positive outcomes for young adults. It influences their ability to participate in post-secondary education and their expected future earnings.
Shanghai-China, and Singapore were top in maths, with students in Shanghai scoring the equivalent of nearly three years of schooling above most OECD countries. Hong Kong-China, Chinese Taipei, Korea, Macao-China, Japan, Liechtenstein, Switzerland and the Netherlands were also in the group of top-performing countries.
“With high levels of youth unemployment, rising inequality and a pressing need to boost growth in many countries, it’s more urgent than ever that young people learn the skills they need to succeed,” said OECD Secretary-General Angel Gurría during the launch in Washington D.C. “In a global economy, competitiveness and future job prospects will depend on what people can do with what they know. Young people are the future, so every country must do everything it can to improve its education system and the prospects of future generations.”
The survey reveals several features of the best education systems. Top performers, notably in Asia, place great emphasis on selecting and training teachers, encourage them to work together and prioritise investment in teacher quality, not classroom sizes. They also set clear targets and give teachers autonomy in the classroom to achieve them.
Children whose parents have high expectations perform better: they tend to try harder, have more confidence in their own ability and are more motivated to learn.


Of those 64 countries with trend data in maths up to 2012, 25 improved in maths, 25 showed no change and 14 did worse. Brazil, Germany, Israel, Italy, Mexico, Poland, Portugal, Tunisia and Turkey have shown a consistent improvement over this period. Shanghai-China and Singapore improved on their already strong performance in 2009.
Italy, Poland and Portugal also increased their share of top performers and reduced their share of low performers. Germany, Mexico and Turkey also managed to improve the performance of their weakest students, many of whom came from socio-economically disadvantaged backgrounds. This shows that countries can simultaneously improve equity and raise performance.
   

Giving every child the chance to succeed is essential, says the OECD. 23% of students in OECD countries, and 32% overall, failed to master the simplest maths problems. Without these basic skills, they are most likely to leave school early and face a difficult future. Some countries have succeeded in helping underperformers: Colombia, Finland, Ireland, Germany, Mexico and Poland have put in place systems to identify and support struggling students and schools early, and have seen the PISA scores of this group increase.
Other key findings include:

Gender gap

Boys perform better than girls in maths. They scored higher in 37 out of the 65 countries and economies, while girls outperform boys in 5 countries. The gender gap is relatively small though; in only six countries is it greater than the equivalent of half a year of formal schooling.
The gap is widest among top students, still wide among the weakest students and about the same for average ones. Girls also feel less motivated to learn maths and have less confidence in their abilities than boys.
Between 2000 and 2012, the gender gap in reading performance – favouring girls – widened in 11 countries and economies. Boys and girls perform similarly in science.


Reading

Of the 64 countries and economies with comparable data up to 2012, 32 improved their reading performance, 22 show no change, and 10 deteriorated. Chile, Estonia, Germany, Hungary, Israel, Japan, Korea, Luxembourg, Mexico, Poland, Portugal, Switzerland and Turkey improved their reading performance across successive assessments.


Across OECD countries, 8.4% of students are top performers in reading. Shanghai-China has the largest proportion of top performers – 25.1%. More than 15% of students in Hong Kong-China, Japan and Singapore are top performers in reading, as are more than 10% of students in Australia, Belgium, Canada, Finland, France, Ireland, Korea, Liechtenstein, New Zealand, Norway and Chinese Taipei.


Science

Shanghai-China, Hong Kong-China, Singapore, Japan and Finland are the top five performers in science in PISA 2012. Estonia, Korea, Viet Nam, Poland, Canada, Liechtenstein, Germany, Chinese Taipei, the Netherlands, Ireland, Australia, Macao-China, New Zealand, Switzerland, Slovenia, the United Kingdom, the Czech Republic and Belgium score above the OECD average in science.


Across OECD countries, 8.4% of students are top performers in science and score at the highest levels. This compares to more than 15% of students in Shanghai-China (27.2%), Singapore (22.7%), Japan (18.2%), Finland (17.1%) and Hong Kong China (16.7%).


Schools and students

High-performing school systems tend to allocate resources more equitably across socio economically advantaged and disadvantaged schools.


Teacher-student relations improved between 2003 and 2012 in all but one country, according to students’ reports. The disciplinary climate also improved during the period, on average across OECD countries and in 27 individual countries and economies.


Better teacher-student relations are strongly associated with greater student engagement with and at school.


The share of immigrant students in OECD countries increased from 9% in 2003 to 12% in 2012. Over this period, the performance disadvantage of immigrant students compared to students without an immigrant background but with similar socio-economic status shrank by 11 score points, equivalent to three months of schooling.


The OECD’s PISA results reveal what is possible in education by showing what students in the highest-performing and most rapidly improving education systems can do. The findings allow policy makers around the world to gauge the knowledge and skills of students in their own countries in comparison with those in other countries, set policy targets against measurable goals achieved by other education systems, and learn from policies and practices applied elsewhere.


BÀI VIẾT LIÊN QUAN
Kết quả xếp giải Kỳ thi chọn HSG cấp Tỉnh lớp 9 THCS năm học 2023 - 2024 Kết quả xếp giải Kỳ thi chọn HSG cấp Tỉnh lớp 9 THCS năm học 2023 - 2024 Kết quả xếp giải Kỳ thi chọn HSG cấp Tỉnh ... Cập nhật lúc : 9 giờ 33 phút - Ngày 27 tháng 2 năm 2024
Xem chi tiết
Tự hào ngôi trường mang tên nhà Toán học đầu tiên của Việt Nam Tự hào ngôi trường mang tên nhà Toán học đầu tiên của Việt Nam Tự hào ngôi trường mang tên nhà Toán học đầu tiên của Việt Nam ... Cập nhật lúc : 10 giờ 17 phút - Ngày 27 tháng 1 năm 2024
Xem chi tiết
Liên đội trường THCS Vũ Hữu hưởng ứng cuộc vận động "Tự hào một dải non sông" Liên đội trường THCS Vũ Hữu hưởng ứng cuộc vận động "Tự hào một dải non sông" Liên đội trường THCS Vũ Hữu hưởn ... Cập nhật lúc : 8 giờ 6 phút - Ngày 20 tháng 1 năm 2024
Xem chi tiết
Kết quả thi HSG cấp Tỉnh năm học 2023 - 2024 - Môn Toán - Môn Hóa - Môn Lí ... Cập nhật lúc : 8 giờ 17 phút - Ngày 20 tháng 1 năm 2024
Xem chi tiết
Hình ảnh và lời chúc tới các em HS Đội tuyển dự thi HSG cấp Tỉnh năm học 2023 - 2024 - Đội Toán - Đội Hóa - Đội Lí ... Cập nhật lúc : 18 giờ 46 phút - Ngày 19 tháng 1 năm 2024
Xem chi tiết
Trường THCS Vũ Hữu_Niềm tự hào của ngành giáo dục Bình Giang - Tập thể CBGV - Học sinh - Kỉ niệm 20.11.2023 ... Cập nhật lúc : 7 giờ 38 phút - Ngày 15 tháng 12 năm 2023
Xem chi tiết
Một số hình ảnh kỉ niệm 41 năm ngày "Nhà giáo Việt Nam" 20.11.1982-20.11.2023 - Huyện ủy - PGD - Hội CMHS ... Cập nhật lúc : 8 giờ 21 phút - Ngày 21 tháng 11 năm 2023
Xem chi tiết
Một số hình ảnh Hội nghị viên chức năm học 2023 - 2024 - Tặng hoa - Đoàn Chủ tịch - Đoàn Thư kí ... Cập nhật lúc : 11 giờ 22 phút - Ngày 9 tháng 10 năm 2023
Xem chi tiết
Kết quả và xếp thứ tự thi vào lớp 10 THPT năm học 2023 - 2024 - Bình Giang - THCS Vũ Hữu ... Cập nhật lúc : 14 giờ 45 phút - Ngày 2 tháng 8 năm 2023
Xem chi tiết
Kết quả và xếp thứ tự thi vào lớp 10 THPT năm học 2023 - 2024 - Bình Giang - THCS Vũ Hữu ... Cập nhật lúc : 10 giờ 7 phút - Ngày 2 tháng 8 năm 2023
Xem chi tiết
1234567891011121314151617181920...
DANH MỤC
ĐỀ THI, CHUYÊN ĐỀ
Đề thi và đáp án tuyển sinh lớp 6 năm học 2018 - 2019.
Đề thi và đáp án tuyển sinh vào lớp 10 không chuyên, chuyên Nguyễn Trãi Hải Dương 2018 - 2019.
Đề thi và đáp án học sinh giỏi tỉnh Hải Dương năm học 2017 - 2018 lớp 9 môn Toán.
Đề thi và đáp án học sinh giỏi tỉnh Hải Dương năm học 2017 - 2018 lớp 9 môn Hóa.
Đề thi và đáp án học sinh giỏi tỉnh Hải Dương năm học 2017 - 2018 lớp 9 môn Vật lý.
Đề thi và đáp án học sinh giỏi tỉnh Hải Dương năm học 2017 - 2018 lớp 9 môn Sinh.
Đề thi và đáp án học sinh giỏi tỉnh Hải Dương năm học 2017 - 2018 lớp 9 môn Văn.
Đề thi và đáp án học sinh giỏi tỉnh Hải Dương năm học 2017 - 2018 lớp 9 môn Sử.
Đề thi và đáp án học sinh giỏi tỉnh Hải Dương năm học 2017 - 2018 lớp 9 môn Địa.
Đề thi và đáp án học sinh giỏi tỉnh Hải Dương năm học 2017 - 2018 lớp 9 môn tiếng Anh.
Đề thi và đáp án tuyển sinh vào lớp 10 không chuyên, chuyên Nguyễn Trãi Hải Dương 2017 - 2018.
Đề, đáp án HSG lớp 9 năm học 2016 - 2017 tỉnh Hải Dương.
Hướng dẫn viết SKKN năm học 2016-2017
Cấu trúc đề kiểm tra 45 phút, học kỳ, tuyển sinh THPT môn Tiếng Anh, thực hiện từ năm 2016 - 2017.
Đề thi, đáp án tuyển sinh THPT Hải Dương 2016 - 2017 các môn chuyên và không chuyên.
12345678910...
VĂN BẢN CỦA NHÀ TRƯỜNG
Đề kiểm tra năng lực tuyển sinh lớp 6 năm học 2018 - 2019
Về việc phòng chống tai nạn thương tích cho trẻ em trong dịp hè 2023
Một số tác hại của việc sử dụng "thuốc lá điện tử"; "thuốc lá nung nóng"
Kế hoạch tăng cường biện pháp phòng chống tai nạn thương tích, đuối nước...năm 2023!
Kế hoạch hoạt động các câu lạc bộ năm học 2022 - 2023
Chuyên đề về giáo dục "An toàn giao thông" năm học 2022 - 2023
Tài liệu về giáo dục "An toàn giao thông" 2023
Nghị quyết - Quy chế phong trào "Toàn dân bảo vệ an ninh Tổ Quốc" 2023
Kế hoạch phong trào "Toàn dân bảo vệ an ninh Tổ Quốc" 2023
Hưởng ứng cuộc thi Online "Học sinh với An toàn thông tin 2023"
QĐ_Điều lệ Giải cờ vua học sinh Tiểu học và Trung học cơ sở cấp tỉnh năm học 2022 - 2023
Kế hoạch phổ biến giáo dục pháp luật
Luật phòng chống bạo lực gia đình
Luật thực hiện dân chủ ở cơ sở
Hội thảo SGK lớp 8 năm học 2023 - 2024
12345678910...